Godziny pracy psychologa szkolnego w roku szkolnym 2024/2025:
PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK | |
mgr Bożena Gruźdź | 9:45 - 16:05 | 8:45 - 14:30 | 8:45 - 12:00 | 9:40 - 13:40 | 8:45 - 11:30 |
Zadania psychologa szkolnego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Według aktualnych przepisów do obowiązków psychologa szkolnego należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Drodzy uczniowie, jeśli:
- macie jakiś problem i nie wiecie jak go rozwiązać,
- chcielibyście porozmawiać o swoich trudnościach,
- czujecie się samotni, nieszczęśliwi lub coś Was dręczy, niepokoi, smuci,
- macie jakiś sekret/tajemnicę i chcecie się tym z kimś podzielić,
- martwicie się sytuacją w domu rodzinnym,
- nie radzicie sobie w kontaktach z rówieśnikami, źle się czujecie w swojej klasie lub boicie się chodzić do szkoły,
- ktoś Wam dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi,
- macie trudności w nauce,
- ktoś z Waszego otoczenia ma problem i czujecie, że potrzebuje pomocy,
- często boli Was głowa, brzuch chociaż jesteście zdrowi, macie problem z kontrolowaniem agresji,
- zrobiliście coś, czego bardzo żałujecie,
- jesteście nieśmiali i bardzo chcielibyście to zmienić,
- lub po prostu chcielibyście z kimś porozmawiać, opowiedzieć o czymś, zwierzyć się, poradzić lub pochwalić się swoimi sukcesami.
Drodzy rodzice/opiekunowie, jeśli:
- martwi Was zachowanie Waszego dziecka,
- niepokoją Was jego wyniki w nauce,
- nauczyciele zwracają uwagę, że z Waszym dzieckiem się coś dzieje (ma problemy z koncentracją uwagi, trudności w nauce, łatwo wpada w złość, jest lękliwe, wycofane),
- zachowanie Waszego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiecie dlaczego,
- dziecko ma trudności w relacjach z innymi dziećmi,
- Wasze dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chcielibyście mu pomóc to zmienić,
- pojawiają się w Was trudne uczucia w stosunku do dziecka: zniecierpliwienie, niechęć, bezradność, smutek czy złość,
- pojawiają się w Waszym życiu problemy wychowawcze, rodzinne czy też jesteście w trudnej sytuacji rodzinnej,
- pragniecie lepiej zrozumieć swoje dziecko,
- potrzebujecie porady czy konsultacji w ważnej dla Was sprawie czy też porady dotyczącej instytucji świadczących pomoc dziecku i rodzinie.
Drodzy nauczyciele, wychowawcy, jeśli:
- doświadczacie trudności w pracy z uczniem,
- zauważacie konflikt między uczniami w klasie,
- klasa jest mało zgrana lub występują problemy wychowawcze,
- potrzebujecie porady, wsparcia emocjonalnego lub szukacie nowych form pomocy, które mają swoje źródło w psychologii.
Jeśli potrzebujecie pomocy i wsparcia to zapukajcie do Gabinetu Psychologa!
Te drzwi są dla Was zawsze otwarte.
I pamiętajcie!!! Nie jesteście sami.